wij zijn shot of culture, een online platform voor kunst en cultuur

Of het nu gaat over beeldende kunst, muziek, theater, performance, geschiedenis of een festival; wij maken culturele videocontent in de breedste zin van het woord en kunnen hier geen genoeg van krijgen!

Iedere dag springen we uit ons bed om meer jonge mensen te enthousiasmeren voor kunst en cultuur. Waarom? Omdat we geloven dat kunst & cultuur ieders leven verrijkt maar nog niet iedereen bereikt.

shot of culture sinds 2014

De ontdekkingsreis die leidde tot dit platform begon in 2014: oprichter Jip Heijmerink voltooide dat jaar haar master Museumstudies aan de UvA en ontdekte dat culturele instellingen vaak worstelen met het bereiken en binden van een nieuwe (jonge) doelgroep. Daarnaast dook ze in de wereld van jonge, onafhankelijke kunstenaars en merkte op dat deze groep behoefte had aan een online platform om zichzelf te promoten. Inmiddels zijn we 9 jaar verder.

cultuurplatform als brug tussen twee werelden

Twee behoeftes komen samen: een online platform voor nieuwe makers en cultuurliefhebbers én voor culturele instellingen die een nieuwe (jonge) doelgroep willen bereiken.

Sinds 2014 is het platform uitgegroeid tot een team van cultuurvloggers, schrijvers, marketeers, podcast- & filmmakers en zelfs kunsthistorici, met als gezamenlijk doel: cultuur toegankelijk maken voor iedereen.

thuismuseum als tussenstation

Ineens was het in de cultuurhuizen en musea door corona muisstil. Wij konden niet thuis blijven zitten en toekijken en dus zijn we in maart 2020 gestart met het platform thuismuseum. Het was een groot succes: in 2 jaar tijd maakten we meer dan 120 rondleidingen en bekeken 1,5 miljoen mensen onze online museumtours.

Omdat we hopen dat de cultuursector nooit meer haar deuren hoeft te sluiten en wij de coronatijd het liefst ook zo snel mogelijk vergeten, hebben we thuismuseum.nl opgeheven. De online rondleidingen blijven we vol enthousiasme geven, maar nu onder de noemer cultuurtour.

onze vloggers:

Ahmed Batman

De eerste cultuurvloggers van Nederland: Jelle Brouwer in de Museumfabriek

Jelle Brouwer

Jip Heijmerink

Smita James

De eerste cultuurvloggers van Nederland: Jennifer Muntslag in Foam fotografie museum Amsterdam

Jennifer Muntslag

Otis Overdijk

Bruno Prent

Veerle Corstens (podcastmaker)

ons team:

Jip Heijmerink

directeur & oprichter

Jip is de oprichter en eigenaar van shot of culture en vlogt erop los. Haar passie voor cultuur begon al op jonge leeftijd toen zij met haar ouders twee jaar rond de Atlantische Oceaan zeilde. Jip is heel erg nieuwsgierig en houdt van vertellen. Het maken van vlogs is dus een heel goede manier om deze twee eigenschappen ongegeneerd ten toon te spreiden. Jip ontdekt graag nieuwe werelden, niet alleen door te reizen, maar ook in boeken. Daarnaast is ze bezig met het aanleggen van een eigen kunstverzameling. Het eerste echte kunstwerk van die verzameling vertegenwoordigt ook meteen één van haar meest favoriete kunstvormen: Aboriginal Art.

Joep de Boer

video editor & cameraman

Meet Thomas, onze video editor. Hij knipt en plakt de vlogs bij elkaar om jou met een knipoog de interessantste verhalen te brengen. Z’n expertise in film en motion design neemt hij mee om naast vlogs af en toe animaties te maken en bij te dragen aan hoe we de visuele content naar het volgende niveau kunnen tillen. Naast SoC werkt hij als freelance filmmaker en kom je hem vast tegen in het museum, een obscure dansvloer of spot je hem rennend in het park. Verder houdt hij van makers die een stootje durven te geven of op een onconventionele manier communiceren. Hij is liefhebber van filmmaker Renzo Martens en kunstcritici duo KIRAC en films als Under the Skin en A Ghost Story.

Jelle Brouwer

Content creator & vlogger

Het vlogt en het maakt grapjes. Jelle. In het nachtelijke leven zet hij voorzichtige stapjes als comedian en zijn liefde voor taal zet hij bij ons in als tekstschrijver, hier en daar een gebbetje kan natuurlijk geen kwaad! Hij heeft een nuchtere kijk op kunst maar is des te meer onder de indruk van vakmanschap! Een van zijn favoriete werken is dan ook ‘Struggle’ van Stanislaw Szukalski. Hoeft er even niet gewerkt of gekunsteld te worden dan is Jelle het liefst te vinden op het water, niets zo ontspannend als lekker sil’n!

Sem Horneman

creative (grafisch ontwerp / animator)

Sem is onze content creator. En dan met name het beeldende werk is waar zij in uitblinkt. Bewegend, getekend of grafisch beeld: Sem fixt het voor je. In haar vrije tijd maakt ze filmpjes over haar craft avonturen, doet ze edelsmeden, houdt ze van (geïmproviseerde) culinaire hoogstandjes en gaat ze graag op ontdekking in the concrete jungle. Daarnaast laat ze zich graag onderdompelen in andere werelden (film, muziek, expo’s, you name it). Ze is geregeld in een museum te vinden om inspiratie op te doen voor haar illustraties. Met haar gestructureerde creatieve chaos zoekt ze naar juiste en efficiënte manieren voor verandering. Haar craft motto is “more is more” en Sparkle hier en daar in het leven is een must.  

Femke de Graaf

marketeer & projectleider

Vanuit de shot of culture headquarters houdt Femke als all round marketeer en projectleider het overzicht over de lopende projecten. A.k.a. zij zorgt ervoor dat alle content op het juiste moment, op de juiste manier, op de juiste plek online verschijnt zodat je never ever ever iets van shot of culture mist. Met een liefde voor theater vind je haar in het weekend regelmatig bij een niet-in-hokjes-te-plaatsen performance die je wereldbeeld doet kantelen. Ze is fan van het Rotterdamse muziek & performance collectief Club Gewalt, bekijkt de wereld het liefst door het kleurenpalet van Wes Anderson en verdwaalt regelmatig in spontane avonturen.

ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op:

info@shotofculture.nl
+31 6 49 21 74 96