wij maken inspirerende en activerende online content voor culturele organisaties in heel Nederland

Of het nu gaat over kunst, muziek, theater, geschiedenis of een festival; wij vloggen over cultuur in de breedste zin van het woord en kunnen hier geen genoeg van krijgen! Iedere dag springen we uit ons bed om meer jongeren te enthousiasmeren voor kunst en cultuur. Waarom? Omdat we geloven dat kunst & cultuur ieders leven verrijkt maar nog niet iedereen bereikt.

shot of culture sinds 2014

De ontdekkingstocht die leidde tot het ontstaan van dit platform begon in 2014. In dat jaar rondde oprichter Jip Heijmerink de master Museumstudies af aan de UvA en ontdekte zij dat culturele instellingen vaak voor de uitdaging staan om een nieuwe (jonge) doelgroep te bereiken en aan zich te binden. Daarnaast dompelde zij zich onder in de wereld van jonge, onafhankelijke kunstenaars en ontdekte zo dat deze groep een platform miste waarop zij zichzelf online konden promoten. Daar moest verandering in komen..

Inmiddels zijn we 8 jaar verder.

cultuurplatform als brug tussen twee werelden

Twee behoeftes komen samen: een cultuurplatform voor nieuwe makers en jonge cultuurliefhebbers én voor culturele instellingen die deze jonge doelgroep willen bereiken.

Sinds 2014 is het platform uitgegroeid tot een team van cultuurvloggers, schrijvers, marketeers, podcast- & filmmakers en zelfs kunsthistorici, met als gezamenlijk doel: cultuur toegankelijk maken voor iedereen.

thuismuseum als tussenstation

Ineens was het in de cultuurhuizen en musea door corona muisstil. Wij konden niet thuis blijven zitten en toekijken en dus zijn we in maart 2020 gestart met het platform thuismuseum. Het was een groot succes: in 2 jaar tijd maakten we meer dan 120 rondleidingen en bekeken 1,5 miljoen mensen onze online museumtours.

Omdat we hopen dat de cultuursector nooit meer haar deuren hoeft te sluiten en wij de coronatijd het liefst ook zo snel mogelijk vergeten, hebben we thuismuseum.nl opgeheven. De online rondleidingen blijven we vol enthousiasme geven, maar nu onder de noemer cultuurtour.

ons team:

Jip Heijmerink

Founder & vlogger

Jip is de oprichter en eigenaar van shot of culture en vlogt erop los. Haar passie voor cultuur begon al op jonge leeftijd toen zij met haar ouders twee jaar rond de Atlantische Oceaan zeilde. Jip is heel erg nieuwsgierig en houdt van vertellen. Het maken van vlogs is dus een heel goede manier om deze twee eigenschappen ongegeneerd ten toon te spreiden. Jip ontdekt graag nieuwe werelden, niet alleen door te reizen, maar ook in boeken. Daarnaast is ze bezig met het aanleggen van een eigen kunstverzameling. Het eerste echte kunstwerk van die verzameling vertegenwoordigt ook meteen één van haar meest favoriete kunstvormen: Aboriginal Art.

Thomas de Boer

Video editor

Meet Thomas, onze video editor. Hij knipt en plakt de vlogs bij elkaar om jou met een knipoog de interessantste verhalen te brengen. Z’n expertise in film en motion design neemt hij mee om naast vlogs af en toe animaties te maken en bij te dragen aan hoe we de visuele content naar het volgende niveau kunnen tillen. Naast SoC werkt hij als freelance filmmaker en kom je hem vast tegen in het museum, een obscure dansvloer of spot je hem rennend in het park. Verder houdt hij van makers die een stootje durven te geven of op een onconventionele manier communiceren. Hij is liefhebber van filmmaker Renzo Martens en kunstcritici duo KIRAC en films als Under the Skin en A Ghost Story.

Femke de Graaf

Marketeer & projectleider

Vanuit de shot of culture headquarters houdt Femke als all round marketeer en projectleider het overzicht over de lopende projecten. A.k.a. zij zorgt ervoor dat alle content op het juiste moment, op de juiste manier, op de juiste plek online verschijnt zodat je never ever ever iets van shot of culture mist. Met een liefde voor theater vind je haar in het weekend regelmatig bij een niet-in-hokjes-te-plaatsen performance die je wereldbeeld doet kantelen. Ze is fan van het Rotterdamse muziek & performance collectief Club Gewalt, bekijkt de wereld het liefst door het kleurenpalet van Wes Anderson en verdwaalt regelmatig in spontane avonturen.

Jelle Brouwer

Content creator & vlogger

Het vlogt en het maakt grapjes. Jelle. In het nachtelijke leven zet hij voorzichtige stapjes als comedian en zijn liefde voor taal zet hij bij ons in als tekstschrijver, hier en daar een gebbetje kan natuurlijk geen kwaad! Hij heeft een nuchtere kijk op kunst maar is des te meer onder de indruk van vakmanschap! Een van zijn favoriete werken is dan ook ‘Struggle’ van Stanislaw Szukalski. Hoeft er even niet gewerkt of gekunsteld te worden dan is Jelle het liefst te vinden op het water, niets zo ontspannend als lekker sil’n!

Sem Horneman

Content creator

Sem is onze content creator. En dan met name het beeldende werk is waar zij in uitblinkt. Bewegend, getekend of grafisch beeld: Sem fixt het voor je. In haar vrije tijd maakt ze filmpjes over haar craft avonturen, doet ze edelsmeden, houdt ze van (geïmproviseerde) culinaire hoogstandjes en gaat ze graag op ontdekking in the concrete jungle. Daarnaast laat ze zich graag onderdompelen in andere werelden (film, muziek, expo’s, you name it). Ze is geregeld in een museum te vinden om inspiratie op te doen voor haar illustraties. Met haar gestructureerde creatieve chaos zoekt ze naar juiste en efficiënte manieren voor verandering. Haar craft motto is “more is more” en Sparkle hier en daar in het leven is een must.  

ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Neem contact op:

info@shotofculture.nl
+31 6 81 578 430